EDUCACIÓ
Balears 08/04/2017

Aprendre no té límit d’edat

La Universitat Oberta per a Majors representa una oportunitat per recuperar el temps perdut

Martí Gelabert
3 min
REMOURE LA MENT Alumnes de la UOM de la diplomatura sènior, a una aula de la UIB. / ISMAEL VELÁZQUEZ

Palma“Tenir la ment treballant contínuament i aprofitar el temps d’una manera més cultural”. Són alguns dels objectius -i assoliments- dels estudiants de la Universitat Oberta per a Majors (UOM), de la UIB. Les paraules, les articula Joan mentre espera per entrar a classe, a estudiar el diploma de Turisme i els seus impactes. Seu a la cafeteria amb els companys de promoció. De fet, aquesta relació amb la resta d’estudiants és una de les coses que la majoria d’alumnes de la UOM valora de la seva experiència. “És una experiència de segona mili. Perquè els amics que fas a la mili duren tota la vida. Aquí, amb els límits físics, duram poc, però és una mili que et compensa”, defineix Paco.

Ell mateix, mig irònic mig seriós, comenta dues de les “assignatures fonamentals” que es fan a la UOM: “l’esbarjo i l’entrepà”. És allà on poden parlar de la vida, enfortir vincles, intercanviar coneixements, dubtes o, simplement, gaudir de bona companyia.

A pocs metres, a una altra taula de la cafeteria de l’edifici Gaspar Melchor de Jovellanos del campus de la UIB, seu un altre grup d’amics. Àngela, Enric i Marina coincideixen a pensar que l’experiència de la universitat és única. Els permet conèixer gent fora del seu cercle. Ja fa 10 anys que estudien i no tenen intenció de deixar d’ampliar coneixements i aprofitar el temps. No seure davant la televisió tot el dia. I, també, de poder envoltar-se de “canalla”.

Set per aprendre

Tot i que per a Enrique el motiu principal d’estudiar a la UOM no és el vincle d’amistat, sí que considera que ha estat un “afegit magnífic”. A ell, un amic li va recomanar que hi assistís, ho va fer i des de llavors no ha deixat d’estudiar. Ja ha cursat el Diploma Sènior, que és un títol propi de grau de tres anys, en 500 hores i ara fa un dels dos diplomes d’especialització que es canvien cada dos anys.

A la classe del Diploma Sènior, hi ha Assumpció. Toca fer història, una de les seves passions. Fa dos anys que assisteix a la UOM i ho considera el seu hobby : “El que no he pogut fer de jove, ho vull poder fer de gran”. Què li aporta? Moltes coses. “Aprendre, la primera”, però l’ambient i la convivència també, i la considera “molt important”. Explica que estudien filosofia, genètica, dret aplicat a la vida quotidiana, química, astronomia, literatura i història, entre d’altres. També hi ha optatives, que es van renovant. L’arqueologia, però, és el que més li agrada. A ella li agradaria continuar estudiant. Té set de més. Si pogués ser, fent una carrera. Creu, però, que “és complicat seguir una carrera com la segueix un al·lot de 20 anys. Si fos una cosa que no em llevàs molt temps i fos fàcil, sí que m’hi ficaria”.

Joves i grans

La relació entre alumne i professor també és molt diferent entre els estudiants de la UOM i els de la resta de la UIB. La seva vicerectora, Joana Maria Seguí, que va fer classes durant uns anys a la UOM, considera que es tracta d’un alumne “molt motivat i que ve perquè vol aprendre”. Sense obligacions. El perfil és totalment variat. A partir de 50 anys, n’hi ha que no han estudiat mai i n’hi ha que tenen carreres. Allò més curiós: dilluns passat es va homenatjar un estudiant de la seu d’Eivissa -la UOM és present a totes les Illes i s’adapta en funció del territori, explica Seguí- que va fer 100 anys.

Vicent, un altre estudiant, reitera la idea enriquidora de la UOM. La més personal, la contraposada a la idea d’estudiar per poder tenir més facilitats d’accés a una feina: “El meu futur, professionalment, ja està fet. Això no m’omplirà el currículum. Ara bé, el currículum és per a mi, personal”.

Quan parlen, se’ls veu a tots d’acord. Coincideixen en pensament, gestos, matisos, rialles i mirades. Tenen una vitalitat que, en bona part, el context de la UOM els ha aportat.

Joan considera que, “si tens un poc d’inquietud intel·lectual i cultural, això és una oportunitat”. Per concloure, ho té clar. “El lema que diu ‘mai és tard per aprendre’ és cert al 100%. Si et motiva, per què no?”, sentencia.

Conferències al centre Flassaders

Al centre Flassaders de Palma i, enguany, a diverses barriades, també s’ofereixen conferències sobre temàtiques que demanen els alumnes de la UOM. Les darreres setmanes, l’Ajuntament, que col·labora amb la UIB, ha fet entrega dels diplomes d’assistència als estudiants. A totes les Illes es realitzen, també, tot tipus d’activitats.

stats