FINANÇAMENT
Balears 03/06/2017

L’Estat just paga un 3% del transport de mercaderies

Les Balears haurien de rebre gairebé 40 milions d’euros per fer front a la insularitat i en reben un

Carmen Buades
3 min
L’Estat just paga un 3% del transport de mercaderies

PalmaLes Balears només reben el 3% dels doblers que haurien d’arribar de l’Estat per pagar les subvencions al transport de mercaderies. Segons el Règim Especial de les Balears (REB), el govern central ha de fer front al 35% del transport per reduir així els costos de la insularitat. Aquesta inversió suposaria pagar, si es tenen en compte les tones que entren i surten dels ports i aeroports de les Illes, uns 40 milions d’euros, però Madrid només en pressuposta 1,14.

D’aquesta manera, gran part de les subvencions queden sense cobrar-se i, de fet, un estudi de la UIB assegura que això implica una pèrdua de 4.000 milions d’euros anuals pels majors costos que suposa accedir als mercats d’exportació des de l’Arxipèlag.

L’acord al qual ha arribat el govern central amb les Canàries per aprovar els pressupostos (i que suposaria un increment de les bonificacions fins al 100%) ha fet que l’Executiu balear reclami les mateixes condicions. Però la realitat de les subvencions ja és ben diferent: actualment, les mercaderies que arriben o surten de les Canàries tenen una bonificació del 70% que s’aplica a gairebé tots els sectors, com també al cost de la benzina, a les taxes portuàries i aeroportuàries, a les de seguretat...

En canvi, a les Balears se subvencionen només sectors d’atenció preferent (com el calçat, la joieria i la confecció: cosa que representa el 13% de totes les mercaderies que es transporten) i s’assumeixen només despeses del noli.

José Luis Groizard, l’economista que es va encarregar de fer l’informe a la Universitat, assegura que, en cas de tornar-se a aplicar a les Balears una subvenció com la que Madrid ha promès a les Canàries (del 100% per a tots els sectors i amb un noli únic), serien necessaris 572 milions d’euros, 187 milions més que el pressupost que el Govern destina a l’atenció primària de Salut i 190 milions més que el pressupost sencer del Consell de Mallorca. En el cas de les Canàries, la xifra seria encara superior, ja que el volum de mercaderies que es transporten és d’aproximadament el doble.

A l’estudi, elaborat per al Govern, es fan simulacions per analitzar quina seria la inversió necessària suposant diverses bonificacions, del 50%, el 70% i el 100%.

Groizard assegura que, a més a més, l’acord té truc, ja que les partides pressupostàries de les subvencions no s’han modificat respecte de l’any passat. Això significa que, tot i que el president del govern central, Mariano Rajoy, s’hagi compromès a bonificar el 100% del transport de mercaderies en lloc del 70% o el 35%, els doblers que utilitzarà per fer-ho són els mateixos i, per tant, els transportistes no notaran la diferència. Per això, l’economista assegura que es tracta d’una proposta “electoralista” en la qual “tots els polítics donen a entendre que hi surten guanyant”, però no se n’ha llegit “la lletra petita”.

En qualsevol cas, formacions com El Pi ja han anunciat que presentaran una PNL per demanar al Govern balear que lluiti per aconseguir una subvenció del 100% com la canària (l’acord fa créixer les bonificacions actuals del 35% al 65%) i que demani la revisió dels productes que són subvencionables, perquè “la llista és de l’any 1999”, critica el seu portaveu, Jaume Font.

L’equip que va redactar l’informe de la UIB considera, no obstant això, que no n’hi ha prou de bonificar tots els elements de la factura o els tipus de mercaderia. Les ajudes haurien d’anar acompanyades d’un preu màxim que eviti situacions com les que es donen amb els bitllets d’avió, quan les aerolínies incrementen desmesuradament els preus i fan que els residents no sentin a les seves butxaques el descompte.

stats