TOCAR TERRA
Balears 19/08/2016

La bona salut del Pa amb oli

Mateu Morro
3 min
.

Bolletins de sanitat vegetal

Es publiquen cada mes i contenen informació útil i pràctica

Des del novembre torna a sortir amb regularitat el Butlletí de Sanitat Vegetal, publicat per la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. Es tracta d’un bolletí d’avisos que informa de les plagues, els seus tractaments i els resultats d’experiències de control, a més de donar consells fitosanitaris per a les pràctiques agrícoles, etc. És una publicació mensual que difon informacions útils i uns coneixements pràctics, però sempre des del rigor tècnic més escrupolós. Evidentment, la seva eficàcia final depèn de la difusió entre els agricultors i tècnics. La protecció dels cultius és un tema bàsic i poder disposar d’una eina informativa ben feta contribueix a millorar les pràctiques, aconseguir guanys mediambientals i reduir pèrdues econòmiques.

Grups de defensa vegetal

Són cabdals per impulsar pràctiques més racionals

En el darrer número del Butlletí de Sanitat Vegetal es fa una extensa informació sobre les Agrupacions de Defensa Vegetal (ADV) a les Balears, que són els col·lectius d’agricultors i tècnics encarregats d’implementar les mesures fitosanitàries, col·laborant amb l’administració en la lluita contra les plagues dels vegetals. Aquestes entitats associatives, que reben el suport econòmic de la Conselleria, són fonamentals per reforçar les pràctiques més racionals i respectuoses amb el medi ambient. En l’actualitat hi ha 19 ADV a les Balears, que treballen en ametlers, garrovers, patata, hortícoles, cereals i lleguminoses de gra, fruiters, vinya, olivar i cítrics. A Mallorca assessoren una superfície d’11.513 ha. Les Agrupacions de Defensa Vegetal fan una tasca important i aporten seguretat i qualitat a la producció d’aliments d’origen vegetal.

El pa amb oli té bona salut

La majoria de la població en menja cada setmana

Segons l’enquesta duita a terme per l’Institut de Qualitat Alimentària (IQUA), en col·laboració amb El Corte Inglés i la Denominació d’Origen Oli de Mallorca, amb un mostreig prou extens, el 92,4% dels enquestats menja pa amb oli com a mínim una vegada a la setmana i el 70,9% declara menjar-ne cada setmana. Aquest estudi ens confirma un fet que ja intuíem: el pa amb oli és una de les grans aportacions gastronòmiques balears i té èxit entre tots els sectors i grups socials, tant si tenen vint llinatges mallorquins com si acaben d’arribar a l’illa, perquè constitueix una menjua sana i bona de preparar que, a més a més, admet tota casta de variacions i innovacions a gust del consumidor. El pa amb oli funciona sempre, o quasi sempre, i molt millor encara si els seus ingredients són un bon pa de fleca i l’oli ha estat obtingut d’olives del país.

Ambaixador de l’oli

Aquesta figura serveix per promocionar-lo

Per a la consolidació dels olis de Mallorca ha estat i és fonamental la feina de la Denominació d’Origen. Ara, una vegada més, el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Oli de Mallorca ha organitzat per al dia 22 d’agost, al pati del Casal Solleric, el nomenament de l’Ambaixador de l’Oli de Mallorca 2016-2017. L’any passat l’ambaixadora va ser la xef Macarena de Castro. En altres anys havien estat elegits ambaixadors el cuiner alemany Tim Mälzer, Álvaro Middlemann, Marc Fosh i Fernando Pérez de Arellano. Els ambaixadors han estat una iniciativa eficaç per donar a conèixer els olis de qualitat de l’illa de Mallorca, sovint tan desconeguts com marginats. Gràcies a aquesta feina, a poc a poc, els olis amb denominació d’origen van trobant el seu lloc i aconseguint obrir mercats nous.

Debat del model turístic

Només es pot fer amb el suport de la societat i del sector

Fa quaranta anys que esperam el col·lapse del model de creixement turístic. Un model que s’ha considerat, amb raó, insostenible des de molts de caires. La realitat, però, ha demostrat la capacitat de supervivència d’una economia que, lluny de minvar, ha guanyat terreny de manera incessant, en contra de totes les prediccions, mentre que altres activitats econòmiques anaven morint o fent-se invisibles. Al final, l’incontestable èxit comercial del turisme balear, en paral·lel a l’esfondrament d’altres destinacions afectades per greus conflictes, ens ha duit allà on som, tant pel que és bo com pel que és dolent. Reconduir una cosa que funciona, si la consideram en si mateixa prescindint dels seus costos socials, no és gens fàcil. I tan sols es pot fer si es compta amb el suport de la societat i la complicitat del sector mateix. L’empresa exigeix una reflexió col·lectiva important més enllà de la pedrada puntual i de les simplificacions que tant ens agraden, que pugui posar fi a un seguit d’actuacions ben trenades, sempre des del major consens possible.

stats