13/08/2015

La ment d’un geni

3 min
La ment d’un geni

Seré sincer, a mi la Sagrada Família m’atabala una mica. És una obra immensa, única; a vegades crec que la majoria no l’hem acabat d’entendre, no almenys en el seu significat complet, tal com la va concebre el genial arquitecte. En aquest sentit, planyo els turistes que han de copsar-la en una sola tarda, tot i la sort d’haver vist una obra així, almenys un cop a la vida. És per això que, penso, abans que res és una bona recomanació visitar la cripta de Gaudí de la Colònia Güell, a Santa Coloma de Cervelló, que el 2005 va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. Salvant les distàncies, la cripta de Gaudí és com la Sagrada Família però en petit. Així que, per començar-lo a entendre, és més que indicat anar primer a Santa Coloma de Cervelló i fer-hi una ullada.

La cripta, que havia de conformar un conjunt religiós més ampli, que no es va arribar a fer, va ser concebuda per als treballadors de la Colònia Güell, que, a part de les fàbriques i els habitatges, van formar part activa d’un projecte amplíssim ideat i concebut per l’empresari i mecenes Eusebi Güell. La colònia de Santa Coloma de Cervelló integrava un hospital, una escola, botigues i fins i tot cooperativa. Monumental. Güell va encarregar el que havia de ser l’església al jove arquitecte barceloní el 1898, però l’obra, una verdadera joia modernista, encara va tardar deu anys a començar-se a construir, i set més a acabar-se (1908-1915). Gaudí ens pot semblar lent, però, en realitat, donada la complexitat enorme del que afrontava, era rapidíssim.

La cripta està situada en el terreny d’una antiga masia, però s’hi desplega tota la complexitat típica gaudiniana. Com tots els genis, Gaudí no té obra menor. Per a ell tot era important, tot transcendia. Tanmateix, aquí destaquen dos elements sorprenents, absolutament característics, que demostren que Gaudí era un avançat al seu temps. Abans que res, la concepció ecologista dels projectes, la preocupació d’encabir-los en el paisatge de la manera més harmònica possible, de mimetitzar-los amb la natura, circumstància artística que dóna aquest aspecte quasi viu, de mobilitat estàtica a les obres, que a vegades fa que els edificis de Gaudí, d’entrada, facin una mica de basarda, fins i tot por. Només al principi; després sempre fascina.

La cripta de Santa Coloma de Cervelló, a més a més, i per sobre de qualsevol altre fet destacable, impacta per les formes parabòliques de l’entrada, que tant recorden la Sagrada Família i que tan famós i admirable el van fer; juntament amb les helicoïdals i els jocs de cons era la primera vegada que les utilitzava. És el primer referent de volta parabòlica en els annals de l’arquitectura. La Colònia Güell li va servir de banc de proves. I és per això que la cripta representa una Sagrada Família en miniatura. El que li va funcionar aquí, va aplicar-ho allà.

He pogut comprovar que molta gent de Barcelona no ha anat mai a visitar l’obra magna de Gaudí. Certament, hi ha pocs barcelonins que hi hagin dedicat un mínim de temps, per contra del que intenten fer els turistes. És cert que Gaudí pot arribar a enfarfegar. El geni sempre domina. Però és que el segon element remarcable és la maqueta que l’arquitecte va fer de la cripta: una estructura de quatre metres d’alçada amb un muntatge encara més frapant, amb cordills i saquets penjats amb ploms i perdigons que representa l’estructura plantar de l’obra, les columnes, les parets, tot penjat del sostre com si el món fos a l’inrevés, suspès en l’aire. És la maqueta de la cripta de Santa Coloma que es conserva al Museu de la Sagrada Família de Barcelona. És l’obra en la seva concepció inicial, i és per això que primer és aconsellable passar pel Baix Llobregat. Entrin, mirin de seure en algun dels bancs, aquests bancs!, i deixin-se portar pel xoc inicial que provoca l’espectacle: acaben d’entrar en la ment d’un geni.

stats