19/01/2017

Roser Bover proposa un contrarelat de l’exili

2 min
Roser Bover proposa  un contrarelat de l’exili

GironaAmb el títol D’orificis al mur, el muntatge artístic creat per Roser Bover a partir d’imatges descarregades d’internet i recompostes sobre PVC, cables d’alumini i paper imprès, proposa una reflexió crítica sobre la condició de desplaçat, refugiat o exiliat, sobre els éssers amb les vides malgastades, en expressió del sociòleg recentment desaparegut Zygmunt Bauman.

La instal·lació artística, que s’inaugurarà al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera aquest dissabte, se centra en els sirians que fugen del conflicte bèl·lic que assota el seu país, però la reflexió que demana l’artista es fa extensiva al fenomen de l’exili en general. Per això convida els visitants de la mostra a llegir textos seleccionats d’autors marcats pel trauma del desterrament: Agustí Bartra, Teresa Pàmies, Anna Akhmàtova, Paul Celan i María Zambrano, entre d’altres.

Roser Bover parteix de la idea que l’allau d’imatges que circulen per les xarxes socials i que apareixen als mitjans de comunicació sobre el drama dels refugiats “no comporta necessàriament més comprensió dels esdeveniments o més empatia amb les víctimes”. “Sovint, emocions i compromisos fugaços que s’apaguen amb el fluir constant de les imatges acaben conduint a més indiferència social”, afirma l’artista.

Desconstrucció visual

Les imatges que Bover ha extret d’internet, i que ha tractat com si fos una mena de “desconstrucció visual”, busquen en el visitant de la mostra “una pausa, una confrontació individualitzada amb uns rostres en què es pot veure emmirallat qualsevol ésser humà”. En lloc d’al·ludir al drama de l’exili amb fotografies sensacionalistes, l’artista ho fa amb imatges tractades que el que busquen és “una aproximació distanciada que en permeti una anàlisi crítica”. El treball artístic de Bover és també una crítica a l’abandonament que han fet les esferes de poder del drama dels refugiats i als murs que s’aixequen contra ells i que n’impedeixen l’acollida.

stats