Opinió 27/02/2017

La porta i el mirall

2 min

Començaré amb una anècdota: Fa un parell de setmanes, just abans de passar el control de seguretat de l'aeroport de Palma, vaig veure una obertura per a l'accés ràpid que semblava feta per evitar-te la marejada del laberint que t'obliguen a fer fins i tot quan, com era el cas, no hi ha ningú que faci coa. M'hi vaig acostar fent un gest com qui demana si pot passar i una treballadora, amablement, em va interrogar: "Té contractat el servei d'accés ràpid?". Jo, que no tenia ni idea que existís aquest servei també per accedir a la tortura de la seguretat, i encara no l'acab d'entendre, vaig haver de fer, carregada com anava, els dos-cents o tres-cents metres de voltera per accedir-hi. És, com deia, un petit fet dins el maremàgnum del nostre aeroport, però una vegada més em va fer sentir que AENA (de moment, 51% pública) no pensa a facilitar la nostra vida, sinó a treure-li rendibilitat.

A l'aeroport de Palma es fa notar infinitament més la privatització del 49% d'AENA que no als de Barcelona o Madrid. El canvi que s'ha produït des del 2015 de la privatització ençà ha estat molt més agressiu a Son Sant Joan. Una diria que aquí s'atreveixen a fer el que no fan, encara, ni al Prat ni a l'Adolfo Suárez. Si AENA no té límits a Mallorca ni cap consideració cap als mallorquins, no diré que en tinguem la responsabilitat, però sí que almenys ens hauríem de demanar per què.

L'aeroport no és només la nostra porta d'entrada i de sortida, sinó que s'ha convertit també en un mirall que ens torna la imatge que tenim, això és la que veuen de nosaltres, que permetem i hem fomentat. Hi comença a haver poques columnes sense vendre a la publicitat més barroera i fins i tot n'hi ha que ens interpel·len directament a vendre les nostres cases perquè la gent del nord està disposada a comprar-les. L'estudi que aquest diumenge publicava l'ARA Balears abocava una dada a tenir molt en compte: L’Observatori de la Gentrificació adverteix que, el 2013, el 40% dels habitants del nucli antic de Palma seran estrangers.

El problema no és tant l'aeroport de Palma com el model socioeconòmic que tenim. En aquest sentit, el GOB té motius sobrats per exigir que es parli dels límits que ens hem d'imposar en tots els sentits i no només de fer una oposició ciutadana a l'ampliació de l'aeroport i de les freqüències dels vols. Necessitam un Govern ferm i decidit a posar les mesures que calguin per garantir un futur sostenible per a aquestes illes. I a la vegada necessitam una societat que pensi en el bé compartit i no només en el de la pròpia butxaca. Quan l'executiu espanyol pensa a privatitzar fins al 60% d'AENA, una només fa recompte de la quantitats de vots que varen fer possible que tornàs a governar.

stats