Suplements 17/04/2016

Hi Sun Touch, la dermatòloga mecànica i intel·ligent

Una ‘start-up’ mallorquina aprofita la infraestructura hotelera per professionalitzar la venda de productes de protecció solar i assessorar sobre el fototipus de la pell

i
Enric Culat
5 min

PalmaPISCINA, GIMNÀS, JACUZZI, pista de tennis, camp de golf, wi-fi... i fins i tot protecció solar! En el futur, i si prospera un innovador projecte tecnològic dissenyat des del Parc Bit, els hotels de Mallorca incorporaran un nou sistema d’assessorament, com si fos un servei més que ofereixen els seus establiments per als clients, que especificarà el fototipus de la pell i la radiació ultraviolada del lloc i el moment de l’any en el qual estiguem. Amb tota aquesta informació a l’abast, els usuaris podran comprar, si ho volen, una crema de protecció solar gràcies a un terminal Hi Sun Touch, una màquina única en el món patentada per l’empresa Innturba (Innovació Turística Balears), que generalment estarà ubicada al hall o a prop de la recepció dels establiments hotelers.

ES TRACTA D’UNA màquina tipus vending, actualment en fase de proves, que disposa d’una pantalla digital i que proporciona, a través d’una sofisticada tecnologia de visió artificial, un complet diagnòstic de fotoprotecció i tot l’assessorament necessari per tal que el client decideixi quin és el producte de protecció solar que més s’adapta a les seves necessitats.

UBICADA AL PARC BIT, l’empresa Innturba està formada per un equip multidisciplinari compost per llicenciats en economia i doctorats en electrònica, amb tres socis fundadors que són Nadal Muñoz, Domingo Barceló i Pedro Martínez. Diverses empreses, també amb seu al parc tecnològic, col·laboren en el projecte aportant-hi el software necessari i desenvolupant tecnologies de reconeixement facial a través d’algoritmes, com són Inisle Interactive Technologies, App Loading i Outlining Technology Transfer & Innovation.

INNTURBA NOMÉS FA dos mesos que està incubada al Parc Bit, tot i que els socis de l’empresa fa més de dos anys que donen voltes al projecte. La idea és aprofitar la infraestructura hotelera de Balears per professionalitzar la venda de productes solars, no només a les nostres Illes, sinó a escala mundial. “Pensam que és un mercat que encara no està explotat, malgrat que consumeix una immensa quantitat de productes, però en canvi no hi ha cap tipus d’assessorament sobre la manera més adequada d’aplicar-los sobre la nostra pell”, segons expliquen els responsables de l’ start-up mallorquina.

PER PODER REBRE aquest assessorament, els usuaris s’han de col·locar just davant de la Hi Sun Touch i ajustar la cara a unes marques siluetejades al damunt de la pantalla. Llavors, la màquina fa una fotografia i creua les dades dels trets facials amb la radiació solar del lloc i moment on es trobi cada persona i terminal. Tot seguit, apareix una informació per escrit, de moment en tres idiomes -espanyol, anglès i alemany-, que indica el fototipus de la pell, que pot anar d’1 (albí) fins a 6 (negre). Un cop recollides totes les variables, la pantalla recomana un factor de protecció solar: 10, 20, 30, 50... La recomanació que fa la màquina pot variar fins i tot per a la mateixa persona, en funció de l’època de l’any, atès que un usuari pot necessitar un factor de protecció número 15 al mes de gener i un número 40 o més a l’agost. La màquina recomana sempre un factor de protecció “mínim”, però no recomana mai cap marca ni producte. En tot cas, és l’usuari qui pren la decisió de comprar el que consideri més apropiat, amb el corresponent factor de protecció, o no comprar-ne cap.

“DE LA TÍPICA màquina vending, n’hem agafat la carcassa, l’hem redissenyada i patentada, i després hem creat tot un software específic, amb l’ajut de diverses spin off de la UIB i empreses del Parc Bit, per tal de poder oferir informació especialitzada a través d’una pantalla de 50 polzades i al mateix temps vendre productes de protecció solar per a qui ho vulgui. És una màquina única a tot el món, perquè incorpora tres tipus d’innovació al mateix temps: tecnològica, turística i de salut”, recalquen els creadors de l’invent.

LA INSTAL·LACIÓ DE les màquines, pel fet d’oferir només assessorament, no requereix cap control sanitari específic. Tot i així, Innturba disposa d’un equip de dermatòlegs que després d’analitzar mil cares ja ha fet més de 400 tests i ha supervisat el funcionament “clínic” de la Hi Sun Touch. En el futur, l’empresa es planteja ampliar la informació i fins i tot enviar-la per correu electrònic als usuaris que ho sol·licitin expressament. Això permetria, per exemple, efectuar tests dermatològics, saber si una pell és atòpica o fer un seguiment de les necessitats de cada client perque sàpiga com s’ha de protegir, dosificar la crema, amb quina freqüència se l’ha d’aplicar, etc.

LA TECNOLOGIA PERMET emmagatzemar tota la informació dels terminals Hi Sun Touch a un ‘nigul’ amb les dades de marques, preus, vendes, demanda d’informació o qualsevol operació. “Un cop ja hem fet aquest software, ara es tracta simplement d’anar-hi afegint més coses i millores, totes les que vulguem. El nostre terminal no és només una màquina que ven, sinó una eina gratuïta d’assessorament i conscienciació. Els clients dels hotels que la facin servir no han de pagar res de res per obtenir tota aquesta informació”, puntualitzen els responsables d’Innturba.

L’ÚNIC QUE COSTA diners, òbviament, és el producte triat per cada usuari. A dins de cada Hi Sun Touch hi ha 250 productes de set marques diferents, les principals en protecció solar del mercat mundial. “Els preus fins i tot són més econòmics i, per descomptat, els productes estan en millors condicions, ja que els nostres terminals estan dotats de refrigeració interior”, segons expliquen Nadal Muñoz, Domingo Barceló i Pedro Martínez. “A més, estam preparant uns paquets econòmics amb productes addicionals a la crema solar, per aconseguir una integració total, amb after sun, labials i d’altres”, diuen.

ARA MATEIX, INNTURBA ja té 12 terminals Hi Sun Touch en fase de proves repartits per diferents hotels de Mallorca, dels grups Iberostar, Gruphotel, Barceló, Biohotels i altres establiments que no pertanyen a cap cadena concreta. Aquests hotels no paguen res a l’start-up mallorquina, tot i que l’hotel s’hi involucra des del primer minut oferint informació als clients i sumant-hi un “valor afegit” que fins ara no tenien per a clients i turistes en general. El model de negoci d’Innturba prové del percentatge de venda dels productes de protecció solar que els usuaris compren gràcies a cada màquina i que paguen amb la targeta de crèdit. El proper estiu hi haurà un altre terminal Hi Sun Touch rotant per diferents indrets d’ús públic per tal que els usuaris puguin provar-lo, encara que no estiguin allotjats en cap hotel. De fet, ara ja n’hi ha una màquina ubicada al Club Nàutic de l’Arenal per als regatistes i usuaris d’aquesta instal·lació pròxima a Palma.

“LES PREVISIONS DE creixement són il·limitades, dependrà de la facturació que aconseguim aquest estiu. El mes de juny és quan començarà a pegar el sol de veres i llavors per a nosaltres haurà arribat el moment de la veritat. El que tenim molt clar és que hem d’anar introduint productes que siguin beneficiosos per a tots, que no contaminin la mar i protegeixin els ecosistemes. En aquest sentit, Hi Sun Touch és més que una venda, es protecció solar a escala global”, conclouen els responsables d’Innturba.

stats