TRÀNSIT URBÀ
Part Forana 23/06/2017

Sineu, del vermell al groc en seguretat viària

L’Ajuntament executa un pla de mobilitat per tal de solucionar el desgavell circulatori

Miquel Barceló
3 min
EL DIMECRES, SEMPRE CONFLICTIU El Mercat de Sineu té segell propi, és el més històric i l’únic amb animals vius. Com a reclam turístic ha provocat que el trànsit, motoritzat o de vianants, sigui conflictiu, atesa la complexitat urbana del poble i també la manca de solucions que s’ha mantingut en el temps. Vianants, ciclistes i vehicles han de conviure, mentre s’esperen solucions.

SineuEl vehicle és l’amo del carrer a Sineu, com també a gran part de pobles i ciutats de les Illes. L’agreujant de la vila històrica del Pla és que té una mitjana de 0,89 vehicles per habitant, superior a la de Balears (0,85) i la de Mallorca (0,82), i també un índex d’envelliment de població per damunt de la mitjana. Sineu, amb 3.600 habitants, té un parc mòbil de 2.211 turismes, 544 furgonetes i camions i 343 motocicletes.

La mobilitat presenta tota una sèrie de greus mancances que fan complicada la convivència entre vianants i vehicles. Carrers estrets d’amplada irregular al nucli antic, molts dels quals no tenen voreres i alguns amb doble sentit; una xarxa d’equipaments ubicada a la perifèria; dificultat per als ciutadans a l’hora de moure’s amb passos de vianants deteriorats o inexistents; manca de seguretat als principals centres neuràlgics com la plaça del Fossar i la Plaça -amb cotxes aferrats a les taules dels restaurants- i sense rotació de vehicles; pocs espais de jocs per als nins; manca de zones exclusives per a bicicletes i la falta d’aparcament ordenat i regulat són algunes de les ombres que es reflecteixen en el darrer estudi de mobilitat, fet l’any passat.

“Els objectius que ens plantejàrem abans de posar-nos a fer feina eren molt clars: fomentar l’ús racional del cotxe, evitant desplaçaments motoritzats de curta distància, ja que la gran majoria dels que es fan a Sineu són d’aquest tipus, i prioritzar la seguretat a l’hora de dissenyar qualsevol actuació”, remarca el regidor responsable de Mobilitat, Carles Ramis. “També era un objectiu clar augmentar les zones d’aparcament dissuasiu, properes al centre, per evitar tenir molt de trànsit rodat en el nucli antic. Altres fites eren comptabilitzar l’oferta d’aparcament de rotació; l’aparcament per a residents de les àrees més afectades per la conversió en zona de vianants; l’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda; afavorir les condicions per a la mobilitat dels vianants i els infants i també potenciar l’ús de la bicicleta”, hi afegeix Ramis. Per resoldre tots aquests problemes l’Ajuntament necessitava la visió d’un equip extern expert en la matèria, que després de sis mesos elaborà una guia amb unes línies estratègiques globals i amb la definició dels punts específics d’especial conflictivitat.

Què s’ha fet?

En els darrers mesos, des de l’equip de govern (Gent per Sineu i El Pi) s’assegura haver dotat de major seguretat els desplaçaments cap al CEIP Rodamilans, iniciant un carril bici dins el marc de les rutes escolars, i també haver augmentat l’oferta d’aparcaments. També s’ha incrementat el nombre d’aparcaments de rotació als voltants del centre històric, amb la qual cosa “s’ha donat més protagonisme i seguretat a vianants i ciclistes a la Plaça, també pensant en les persones amb mobilitat reduïda”.

Entre les darreres mesures preses, cal destacar l’aprovació d’una ordenança reguladora de l’estacionament amb limitació horària. D’aquesta manera es defineix l’ús que es pot fer de les zones blaves, amb estacionament de rotació amb un màxim de 30 minuts i punts verds específics per a residents de les zones amb restricció de la circulació del centre. La millora en la mobilitat de la zona del carrer de l’Estació es fa evident amb l’aparcament en cordó alternat als dos costats de la via i un augment de la zona destinada a transeünts amb implantació de passos de vianants.

Què queda a fer?

Segons Ramis, queda per acabar el pla de camins escolars i habilitar més zones d’aparcaments de vehicles i de bicicletes. Un punt clau serà el pla de millores i optimització de la mobilitat a la plaça del Fossar. “A més de ser l’epicentre del mercat, és una zona de molta afluència de gent, especialment d’infants, pel parc infantil i la pista poliesportiva”, subratlla Carles Ramis.

stats